KOGS Organisatie

Prof. Jeeva

JeevaDe Keel Ottivakkam Grama Sangam (KOGS) is een organisatie onder leiding van Prof. Dr. Jeevanandam (Prof. Jeeva). Prof. Jeeva is geboren en getogen in het dorp Keel Ottivakkam. Hij is de oudste zoon van een gezin van 5 kinderen en zijn vader heeft hem de mogelijkheid gegeven om te studeren. Dalits, voorheen onaanraakbaren genoemd hebben geen kaste.

Door het kastensysteem is het erg moeilijk om als dalit een hoge positie op de sociale en maatschappelijke ladder te verwerven, maar door hard te werken en zichzelf veel te ontzeggen is het hem gelukt om een goede baan te vinden in het universitair onderwijs. Hij is zijn vader, die hij al op jonge leeftijd verloren heeft, nog tot op de dag van vandaag dankbaar voor de kans die hij gekregen heeft.

Vanaf begin jaren 70 heeft hij zich belangeloos ingezet voor zijn dorpelingen, vooral om kinderen, die kasteloos zijn en weinig kans hebben om hun positie te verbeteren, een kans te geven op een menswaardig bestaan. Kinderen en onderwijs zijn dan ook zijn passie.
Door zijn persoonlijkheid en inzet voor de arme mensen, wordt hij alom, van hoog tot laag, gerespecteerd.

Keel Ottivakkam Grama Sangam (KOGS)

KOGS is een christelijke dorpsvereniging en werkt vanuit het dorpje Keel Ottivakkam. Via deze vereniging kunnen de inwoners van Keel Ottivakkam direct invloed uitoefenen op de ontwikkeling van hun dorp. In het verleden is de K.O.G.S. gestart met een opvangtehuis voor kinderen uit arme gezinnen. Ze bieden onderdak en scholing aan lichamelijk, visueel of verstandelijk gehandicapte kinderen uit de allerarmste gezinnen van Zuid-India. Naast de opvang en opvoeding van deze kinderen stelt de organisatie zich ook doel om werkgelegenheid voor de mensen in het dorp te creëren en waar mogelijk hulp te bieden in de omgeving.

Een belangrijk deel van de projecten die worden gesteund door Stichting Ganesha zijn het initiatief van, en worden uitgevoerd door de K.O.G.S.

Keel Ottivakkam

Keel Ottivakkam is een dorp in de Zuid-Indiase deelstaat Tamil Nadu. In dit dorp wonen ongeveer 2000 mensen, de meesten kasteloos en arm. Keel Ottivakkam ligt ongeveer 75km ten zuidwesten van Chennai in Zuid-India.