Verstrekken van Microkredieten

Als je een eigen bedrijfje wilt starten of bv een opleiding wilt doen is het vaak noodzakelijk om een lening af te sluiten. In grote delen van India hebben mensen geen toegang tot financiële dienstverlening, simpelweg omdat het er niet is. Er is geen bank of betrouwbare kredietverstrekker. Mensen zijn aangewezen op woekeraars met als gevolg dat mensen in de greep blijven van schulden en hun situatie niet kunnen verbeteren. De mensen in India betalen vaak 10% rente per maand!

We investeren in de toekomst van de gehandicapte Indier op twee manieren:

1. Via ons project Economische rehabilitatie geven we vaak kleine bedragen van ongeveer 50,- euro. Dit bedrag mogen de mensen zelf, met behulp van onze sociaal werker investeren in hun toekomst. Dit bedrag hoeven ze niet terug te betalen. De gehandicapte koopt bijvoorbeeld een geit. De geit produceert geitenmelk, die kan worden verkocht. Met de verkoop kan de gehandicapte in zijn eigen levensonderhoud voorzien.
    2. In samenwerking met onze sociaal werkers verstrekken we renteloze leningen. Het is een kleine lening aan ondernemende mensen met geen of een laag inkomen. De grootte van een microkrediet ligt meestal tussen de €20 en €500. De lening wordt gebruikt om kleine bedrijfjes op te starten of een zetje in de goede richting te geven. Zo kunnen ondernemers een kapperszaakje of limonadekraampje beginnen.

voorbeelden:

• lening voor IT-opleiding
    een jongen uit het kindertehuis had 300 euro geleend van een woekeraar om een opleiding te gaan doen. Hij betaalde als rente 30 euro per maand. (jaarlijks dus 360 euro!!) . Nadat hij de opleiding had afgerond kon hij een baan krijgen waarmee hij 60 euro per maand verdiend. ( modaal inkomen op dat moment in India was 20 euro per maand!). Naast zijn vaste lasten kon hij elke maand net zijn rente betalen. Hij zou nooit van deze lening afkomen. Door onze renteloze lening kon hij zijn schuld in een keer aflossen. Hij kon elke maand 30 euro missen, dus 10 maanden had hij zijn microkrediet terugbetaald.
  • lening voor leraren-opleiding
    Een meisje uit het kindertehuis wilde graag lerares worden. Als ze de opleiding had afgerond zou ze gegarandeerd een baan krijgen bij een overheidsschool, maar ze had geen geld om de opleiding te betalen. De 3-jarige opleiding kostte in totaal 1920 euro. Door onze lening heeft ze de opleiding succesvol kunnen afronden. Ze heeft een baan bij een overheidsschool waar ze 120 euro per maand mee verdiend. (modaal inkomen op dat moment in India was 20 euro per maand!) Na het afronden van de opleiding heeft ze de lening in termijnen helemaal terugbetaald.

De aflossingen van het microkrediet worden gebruikt om nieuwe microkredieten te verlenen en de aanpak in een gebied te verstevigen. Zo krijgen ook anderen de kans om zelf een bedrijfje te starten en in hun bestaan te voorzien.

Donatie voor 'Verstrekken van Microkredieten’ project