Sponsorloop Basisschool Cobbeek

Basisschool Cobbeek

Basisschool Cobbeek Veldhoven zamelt geld in voor Stichting Ganesha middels een sponsorloop. De opbrengst van deze sponsorloop is het geweldige bedrag van €5.535!

India is een land van uitersten. Je vindt er straatarme mensen die vrijwel rechteloos zijn en je vindt er mensen met ongekende macht en rijkdom. India is een land in ontwikkeling. Het ontwikkelt zich snel, maar miljoenen mensen staan geheel buiten die ontwikkeling. Zij zijn de uitgestotenen van de Indiase maatschappij. Het zijn de arme en gehandicapte mensen. Voor deze mensen zet Stichting Ganesha zich in en dankzij donaties, zoals de €5.535,- die jullie voor ons hebben ingezameld, kunnen wij ons werk voortzetten.

In Nederland heb je arme en rijke mensen, maar het verschil tussen rijk en arm is in Nederland eigenlijk niet zo groot. Niemand hoeft in ons land te verhongeren; ieder kind kan – moet zelfs – naar school. In India leven hele grote groepen mensen in grote armoede, maar vooral mensen met een handicap leven in slechte omstandigheden. Gehandicapte mensen in India worden echt buitengesloten, ze worden als boosdoener en als last gezien. Ik zal proberen uit te leggen hoe dat komt.

In India verdienen de gewone mensen €70,- per maand en dan werken ze 10 uur per dag en 7 dagen per week. Als mensen een gehandicapt kind hebben dan moeten ze daar voor zorgen en kunnen ze niet werken, dus is er ook geen geld. Het gevolg is dat niemand uit het gezin te eten heeft. Daarom zien ze gehandicapten als last en laten ze het gehandicapte kind vaak alleen thuis, liggend in hun plas en poep en niemand om ervoor te zorgen of naar de dokter te brengen. Deze kinderen zijn afhankelijk van liefdadigheid en organisaties als Stichting Ganesha. Van het geld dat jullie voor ons inzamelden willen we €1.000,- reserveren voor de operaties van 5 gehandicapte kinderen.

Nagapan woont in het kindertehuis in Keeliottivakkam en was aan beide benen verlamd. De afgelopen 16 jaar heeft Nagapan dus alleen maar kunnen kruipen. Vorig jaar heeft Stichting Ganesha hem laten opereren en voor het eerst in zijn leven kon hij rechtop lopen. Nu loopt Nagapan met krukken.

Het grootste gedeelte van het geld, nl. €3.900,- , willen we gebruiken voor een basisschool die wij in het dorpje Selambai gestart zijn. In Selambai zijn de voorzieningen erg slecht. Er is geen elektriciteit en geen schoon water. Bovendien ligt de dichtstbijzijnde basisschool op 10 km afstand. De kinderen uit het dorpje Selambai konden dus niet naar school, omdat ze 10 km heen en 10 km terug moesten lopen. Daarom zijn wij vanaf 1999 daar een kleine school begonnen.

Dit is de basisschool in het dorpje Selambai en een aantal kinderen die hier naar school gaan.

Wij hebben daar 1 onderwijzer voor aangenomen, zodat hij de kinderen uit het dorp wat les kon gaan geven. Intussen komen elke dag 55 kinderen naar de school en dat is erg druk voor 1 leraar. Daarom waren de mensen in Selambai erg blij toen wij vertelden dat ze, van jullie geld, een tweede leraar konden aannemen. Hij verdient €200,- per maand. Voor het komende jaar is dat ( 12 x €200,-) €2.400,-. Omdat er zoveel kinderen naar de school komen willen wij voor de school extra boeken en schoolmaterialen kopen voor het komende schooljaar (€1.350,-) Ook zullen ze een groot schoolbord aanschaffen die €150,- kost.

Met de laatste €100,- willen we iets speciaals doen. Iets speciaals voor de gehandicapte kinderen in India, maar ook iets voor jullie. Als bedankje! In het dorpje Keeliottivakkam ondersteunen wij een kindertehuis waar 100 gehandicapte kinderen wonen, verzorgd worden en naar school mogen. Die 100 kinderen eten normaal elke maaltijd (ochtend, middag en avond) alleen maar rijst. Een goede, gevarieerde maaltijd is veel te duur.

Om deze kinderen ook eens lekker te laten eten geven we de kinderen, namens jullie, op 11 oktober a.s een speciale maaltijd. De kosten zijn voor 100 kinderen €100,- Op deze dag zullen de gehandicapte kinderen in het kindertehuis in Keeliottivakkam voor jullie bidden en zingen. Ze zullen denken aan de kinderen van Basisschool Cobbeek in Veldhoven die aan het andere eind van de wereld wonen, die zoveel moeite hebben gedaan om geld in te zamelen voor de gehandicapte kinderen in India die het niet zo goed hebben als zij in Nederland.

Bedankt namens alle gehandicapte kinderen in India die we nu, dankzij jullie, kunnen helpen.

There are no comments published yet.